Každý antikvariát, bazar nebo starožitnictví potřebuje nějaký software. Některé z nich si vytváří vlastní systém na míru, jiné si pořizují dostupné platformy. Ale Contos není jen obyčejný software. Pracuji s ním od roku 2016, a dnes bych si mnohé věci pečlivě promyslel, než bych si Contos pořídil, i když tento systém v České republice nemá konkurenci.
Důležité je vědět, že Contos se pořád vyvyjí. Nové funkce přibývají kolikrát rychleji než si je stačím vyzkoušet. Jsou tyto funkce užitečné? Rozhodně ano, ale záleží v jaké fázi podnikání každý zákazník Contosu se nachází. Díky tomu, že se pořád něco vyvíjí a požadavky se hromadí, tak některé věci na nějaký čas ustoupili do pozadí a to se týká nyní hlavně komisního prodeje. Vše jde v Contosu kupředu, ale tady se na nějaký čas na tom přestalo pracovat.
Komisní prodej
Komisní prodej by měl být dnes základní službou každého antikvariátu. Tento typ prodeje šetří čas i peníze, protože můžete prodávat věci, aniž byste museli cokoli investovat, a přitom mít slušný zisk. Klíčovým prvkem komisního prodeje je pravidelné vyplácení klientům. Díky modulu Příkazy mohu zasílat platby každé pondělí ve stejný čas a zároveň posílat klientům vyúčtování s informacemi o prodaném zboží a očekávané platbě. I když se snažím většinou vykupovat, komisní prodej je výborné řešení v případech, kdy s klientem nenajdu společnou řeč ohledně ceny, protože přináší výhody oběma stranám.
Hromadné vyúčtování a příkazy
V komisním prodeji se neustále posílají peníze. Pamutuji si, že jsem to dělal ručně. Každé zvlášť a nyní je to plně automatizované a perfektně vymakané řešení. V contosu se podívám kdo všechno je k vyplacení. Tyto zákazníky označím a všem hromadně vytvořím vyúčtování, zašlu email a vytvořím platební příkazy, které pošlu do banky a je úplně jedno jestli těch vyúčtování padesát nebo pětset. Stejně to bude trvat jen pět minut. Toto je bomba👌
Online komise
Komisní modul byl do roku 2020 revoluční. Žádný jiný systém u nás není, který by nabízel komisní prodej takovým způsobem. A je škoda, že se na něm přestalo částečně pracovat. Například ani po čtyřech letech se na online prodejním kontě zákazník nedozví jakou částku jsme zákazníkovi za danou věc vyplatili. Tuto informací se dozví pouze z PDF ve výpisech, které zákazníkům každý týden v případě prodeje posíláme. Je to podle mě ta nejdůležitější věc, ale bohužel se mi contos nepodařilo přesvědčit ani po velkém tlaku z mé strany. Osobně si myslím, že celé toto online prodejní konto má mnohem větší potenciál, ale priority contosu směřuji jinam. Je to škoda, protože je podle mě celý tento modul tyto chybějící informace zbytečně shazují.
Komisní modul se určitě vyplatí, i přes některé nedostatky. Pro majitele kamenných obchodů však může být komunikace se zákazníky náročnější, protože mohou často potřebovat doplňující informace. Zastavení vývoje tohoto modulu bylo jedním z faktorů, které mě vedly k rozhodnutí zavřít svou prodejnu.
Pokud chci dát zákazníkovi něco co patří do 21. století a to je rychlý a jasný přehled o svém prodeji, tak tady to zatím nedostanu. Pokud někdo stejně jako já by se pokoušel prodávat položky ve větším množství, tak to bude mít dost složité. Pro koho vlastě je tento komisní modul dnes určený sám nevím.
E-shop
Od roku 2020 je v contosu možnost pořízení e-shopu od Contosu. E-shop mám už od beta verze tedy od toho mimina, který byl první měsíc když jsem ho pořídil. Nevýhodou bylo, že jsem neměl s provozováním e-shopu žádné zkušenosti a proto jsem se dopouštěl od začátku chyb, které se dnes v systému táhnou se mnou. Toto není nevýhoda Contosu, ale moje vlastní. Zákazník Contosu dostane takový nástřel možností co a jak dělat, že to prostě najednou nejde úplně pojmout. Přitom to paradoxně ale není nijak zásadně složité. Jen si to člověk musí na začátku promyslet.
Způsob přidávání věcí na e-shop
Přidávání knih a gramodesek
Nahazování starých knih na e-shop od contosu je superjednoduché. Contos je napojený na databázi knih, trh knih, národní knihovnu, kde si můžete vybrat knihu kterou potřebujete a převést jí do vašeho systému. V případě gramodesek to přebírá data ze systému discogs.com. Při tom převádění si také vytváříte tzv. kmenovou kartu, která funguje jako šablona na kterou můžete navádět knihu/desku pokud jí budete mít znovu, což je vysoce pravděpodobné . Čím více kmenových karet v systému je, tak tím je práce ještě rychlejší. Tato kmenová karta bude obsahovat cenná data o historii prodejů a je velmi důležité promyslet jak vyplňovat kmenové karty tak, aby je člověk nemusel upravovat v budoucnu, ale i to není nijak zásadně složité.
Myslím si že pro spousty lidí, žádné rozšířené popisky důležité nejsou, ale pokud se najde zájemce o e-shop, který by rozšířený popis zboží potřeboval stejně jako já, tak fungující editor určitě ocení. Právě u ostatních položek jako je sklo a porcelán se toho trošku děsím, protože u těch je rozšířený vlastní popisu nutný.
Komunikace na e-shopu
Komunikace na e-shopu je superjednoduchá.
Expedice
Expedice musí probíhat efektivně, protože na vše je nás zde jen pár lidí. Objednávky vyřizujeme z přehledem, plynule a s lehkostí. I přes větší množství objednávek dokážeme vše zpracovat za krátký čas, jelikož databáze Contosu vytváří vše za nás a objednávky se zpracovávají hromadně. V expedici si člověk může provést exporty dat pro poštu a zásilkovnu a díky tomu se nemusí vypisovat žádné adresy apod. Což si vlastně už dnes ani nedokážu představit.
Kompletace objednávek
To je skvělá novinka, díky které dokážeme kompletovat přijaté objednávky a přitom udržet řád a pořádek. Kompletace objednávek mi umožňuje evidovat co se z dané objednávky našlo, v jaký čas a kdo z nás v Mercatinu to našel.
Design e-shopu
Moc se toho zde upravit nedá. Leda tak barvy. Nedávno přibyla možnost přidávání emoji. Hned to ten contos osvěžilo, ale radikálnější úpravy by byly možné jedině pokud bych uměl programovat. Pro mě je tento minimalistický a nerušivý styl e-shopu normální a celkem jsem si na něj zvykl, protože jednoduše funguje velmi dobře.
Závěrem
V případě jakýchkoliv dotazů ohledně contosu pište na info@mercatino.cz